Friday 4 May 2012

Sukalah Apa Yang Ada.


Banyak sangat impian kita dalam hidup ini.Jiwa kita sarat dan terpenuh dengan kehendak,angan-angan dan cita-cita.Sewaktu kanak-kanak dulu,pelbagai imaginasi dan impian yang terhampar di dataran rasa dan cita-cita.Wah!! ingin berpakaian segak yang penuh dengan berketerampilan.mengimpi dikalung pujian yang hebat bersama gemerlapan anugerah bintang dan gelaran.Kadang-kadang tenggelam dalam angan-angan,ingin menjadi seorang yang hebat serba “Super” dan “Ultra”.
Sungguh,hidup ini bukan sekadar imaginasi dan angan-angan.Ia adalah realiti yang ditajalli(diisi) pada hakikat ketentuan.Di jemari takdir,kita selaku hamba perlu akur dan menunduk! Ketetapan daripada-Nya pasti terjadi.Apa yang diimpikan dahulu,rupanya tidak semua akan berlaku.Kita ingin sesuatu,namun yang lain pula ditentukan untuk kita.Itu lah hukum dalam kehidupan ini yang kita kena patuhi.Benarlah,kita hanya diberi ruang dan keizinan untuk merencana dan merancang,tetapi yang mutlak memegang ketetapan takdir adalah Dia yang serba maha di atas segala!!
Namun,bukanlah bermaksud kita hanya pasrah tanpa usaha.Sekadar bersimpuh menunggu segala ketetapan tanpa ikhtiar dan tindakan.Apa yang perlu kita fahami,Dialah Allah Yang Maha Bijaksana tersangat hebat dalam mencatur segalanya.Setiap ketentuan untuk para hamba-Nya,tidak langsung walau secalit bermaksud kezaliman dan penganiyaan.Segalanya tersimpan dalam maksud hikmah yang terahsia maknanya.Yakinlah kepada Allah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Kerana Dialah ’Master Piece’ yang aturan tadbir dan takdir-Nya terlalu seni dan hebat.
Cuma kita yang gagal menyelami maksud ketentuan-Nya.Mata hati kita gagal menangkap yang tersirat dari kehendak takdir-Nya.Justeru,kita jadi gelisah apabila apa yang kita ingin dan impikan tidak diperolehi dalam hidup ini! Malah mungkin kita berasa kesal dan marah terhadap takdir dan ketentuan yang datang daripada-Nya.Ingatlah! ada perkara yang kita sangka baik,rupanya buruk untuk kita.Ada perkara yang kita ingatkan sesuatu yang buruk,tetapi sebaliknya tersimpan kebaikan untuk kita.Hukum aturan-Nya telah menetapkan begitu.Maka pandanglah pada dimensi yang pelbagai dan setepatnya.Lihatlah yang tersirat dari yang tersurat.Fahamilah akan hakikat dari setiap ketentuan.
Bangunlah kita selaku insan yang berjiwa besar.Tatap lah warna-warna dalam kehidupan ini dengan riang dan gembiranya.Tatanglah limpahan nikmat yang dikecapi bersama jiwa yang damai dan bahagia.lemaskan hati dalam lautan kesyukuran yang tidak bersempadan.Bersimpuhlah di gerbang takdir-Nya selaku hamba yang tunduk,akur,pasrah dan menyerah!
Sesungguhnya! Dalam hidup ini,kalau tak dapat apa yang kita suka,sukalah apa yang kita dapat.Kerana apa yang kita dapat adalah anugerah terbaik daripada-Nya Yang Maha Penyayang!!!

No comments: